U Beogradu je 20. februara 2025. godine, uz prisustvo 27 učesnika, održana radionica čiji je cilj bio pružanje podrške radnoj grupi i relevantnim institucijama u pripremi novih, kao i reviziji postojećih zakona i podzakonskih akata koji regulišu sistem osiguranja kvaliteta u oblasti obrazovanja odraslih. Radionica je organizovana u okviru projekta „Povećana ponuda i diverzifikacija akreditovanih obuka u oblasti neformalnog obrazovanja i pružalaca obuka za obrazovanje odraslih“, koji finansira Evropska unija.
U prvom delu radionice predstavljene su teme koje su važne za obrazovanje odraslih, pa je tako bilo reči o razvoju obrazovanja odraslih u poslednjih 15 godina, predstavljeni su primeri osiguranja kvaliteta u obrazovanju odraslih u EU, ali je bilo reči i o izazovima i daljim koracima u obrazovanju odraslih. Ove teme su postavile osnovu za dalju diskusiju drugog dela radionice, kada su učesnici podeljeni u tri radne grupe, kako bi kroz struktuirane diskusije analizirali ključna pitanja u vezi sa obrazovanjem odraslih. Diskusija u radnim grupama se odvijala u odnosu na šest pitanja, koja su pokrila teme poput jedinstvenog pristupa obrazovanju odraslih, akreditacije organizatora obrazovanja odraslih, eksternog ocenjivanja, priznavanja kompetencija, finansiranja i uloge tržišta rada.
Na završnoj sesiji radionice, učesnici su predstavili zaključke do kojih se došlo tokom rada u grupama. Jedan od zaključaka odnosi se na potrebu razvoja jedinstvenog pristupa obrazovanju odraslih koji bi integrisao formalno i neformalno obrazovanje za celovite kvalifikacije na nacionalnom nivou kroz modularnu nastavu. Takođe, istaknuto je da je potrebno unaprediti postupke akreditacije za organizatore obrazovanja odraslih sa definisanjem minimalnih zahteva. Zaključci sa radnih grupa ukazuju i na potrebu uspostavljanja nacionalne ispitne komisije za eksterne provere znanja i osiguranje kvaliteta, kao i na potrebu za digitalizacijom procesa priznavanja kvalifikacija te omogućavanje jednostavnijem pristupu informacijama. Kao jedan od zaključaka izneta je i potreba za unapređenjem procedura priznavanja prethodnog učenja (PPU) i njegovo sistemsko uključivanje u obrazovanje odraslih, uz integraciju karijernog vođenja i savetovanja kao sastavnog dela sveobuhvatne podrške polaznicima i radnicima u procesu obrazovanja odraslih. Konačno, istaknuta je potreba za jačanjem saradnje sa tržištem rada kako bi se obezbedila relevantnost obrazovnih programa, ali je naglašeno i da je potrebno obezbediti stabilne modele finansiranja obrazovanja odraslih kroz različite izvore.
Ovi zaključci do kojih su učesnici radnih grupa došli, poslužiće kako osnova za formulisanje predloga koji se odnose na unapređenje postojećih i pripremu novih zakonskih rešenja koji treba da dovedu do unapređenje sistema obrazovanja odraslih.